Accessibility Tools

  • Content scaling 100%
  • Font size 100%
  • Line height 100%
  • Letter spacing 100%
fb ikon  ig ikon  utube ikon  tiktok icon  rss ikon
faq hubungi-kamiaduan   peta-laman
 

Objektif

  1. Menjadi Pusat Rujuk Perakaunan dan Kewangan Sektor Awam

Piagam Pelanggan

  1. Memastikan pemberitahuan akuan terima bagi aduan dan pertanyaan dikeluarkan dalam tempoh 1 hingga 3 hari bagi sistem Helpdesk Akruan

Fungsi

  1. Mengkaji, menggubal dan mengemas kini Malaysian Public Sector Accounting Standard (MPSAS) dan Piawaian Perakaunan Kerajaan (PPK).
  2. Mengkaji, menggubal dan menetapkan polisi perakaunan akruan sektor awam serta kajian ke atas peraturan & undang-undang yang sedang berkuat kuasa.
  3. Memberikan khidmat nasihat teknikal berkaitan perakaunan akruan Persekutuan dan Negeri, Badan Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan.
  4. Merancang, membangun dan melaksanakan program latihan perakaunan akruan.
  5. Membuat kajian keperluan pengguna ke atas pembangunan sistem perakaunan selaras dengan polisi dan piawaian perakaunan akruan serta peraturan yang berkuat kuasa.
  6. Membuat kajian isu operasi perakaunan semasa.
  7. Memantau dan menyelaras penyediaan semakan serta pengemaskinian dokumen perakaunan akruan seperti Manual Prosedur Kerja (MPK), Manual Perakaunan Akruan (MPA) dan Manual Operasi Perakaunan Akruan (MOPA).
  8. Memantau pelaksanaan perakaunan akruan mengikut empat strategi iaitu polisi dan piawaian, sumber manusia, undang-undang dan peraturan serta proses dan teknologi.
  9. Melaksanakan pengurusan perubahan kepada pemegang taruh bagi pelan perakaunan pengurusan.
ALAMAT :

Pasukan Pelaksanaan Perakaunan Akruan (PPPA)
Jabatan Akauntan Negara Malaysia
Aras 4, Kompleks Kementerian Kewangan
No.1, Persiaran Perdana
Presint 2
62594 Putrajaya

  03-88821000      03-88821765