Accessibility Tools

  • Content scaling 100%
  • Font size 100%
  • Line height 100%
  • Letter spacing 100%
fb ikon  ig ikon  utube ikon  tiktok icon  rss ikon
faq hubungi-kami aduan aduan-integriti peta-laman
 

Objektif

  1. Mencetuskan penemuan baru sistem perakaunan bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan kewangan dan perakaunan.
  2. Merekabentuk dan menambahbaik sistem kewangan dan perakaunan selaras dengan peraturan, prosedur dan piawaian perakaunan yang diterima pakai.
  3. Memastikan pelaksanaan projek sistem perakaunan selaras dengan jadual yang ditetapkan.
  4. Memastikan agensi kerajaan menggunakan sistem perakaunan dan kewangan yang mematuhi peraturan, prosedur dan piawaian perakaunan yang diterima pakai.
  5. Memberi khidmat nasihat berkaitan prosedur dan sistem kewangan dan perakaunan dalam membantu agensi membuat keputusan.
  6. Meluluskan Sistem Perakaunan dan Kewangan yang mematuhi peraturan, prosedur dan piawaian perakaunan yang diterima pakai.
  7. Menasihati pembuat keputusan dalam dasar yang berkaitan perakaunan dan kewangan.
  8. Menggalakkan perkongsian pengetahuan warga perakaunan melalui KM JANM.
  9. Mempertingkatkan kompetensi perundingan warga BKP.

Piagam Pelanggan

  1. Meluluskan 80% permohonan khidmat nasihat sistem perakaunan dan kewangan sektor awam dalam tempoh 2 bulan dari tarikh terima permohonan yang lengkap.
  2. Memastikan setiap aduan daripada pengguna berkaitan gangguan penggunaan sistem dibuat akuterima dalam tempoh 15 minit selepas aduan diterima melalui sistem Helpdesk.

Fungsi

  1. Memberi perkhidmatan perundingan dan kelulusan dalam pembangunan sistem kewangan dan perakaunan kepada Kerajaan Persekutuan, Badan Berkanun Persekutuan dan Negeri, Pihak Berkuasa Tempatan, Majlis Agama Islam Negeri.
  2. Memberi perkhidmatan perundingan, pembangunan, penyelenggaraan dan sokongan teknikal sistem kewangan dan perakaunan kepada Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri, Badan Berkanun Persekutuan dan Negeri, Pihak Berkuasa Tempatan, Majlis Agama Islam Negeri.
  3. Menetapkan peraturan dan prosedur perakaunan dan kewangan serta perkhidmatan perundingan untuk Kerajaan Persekutuan, Badan Berkanun Persekutuan dan Negeri, Pihak Berkuasa Tempatan, Majlis Agama Islam Negeri.
  4. Memberi perkhidmatan pentadbiran dan kewangan kepada Bahagian.
ALAMAT :

Bahagian Khidmat Perunding (BKP)
Jabatan Akauntan Negara (JANM)
Aras 5, Perbendaharaan 2
Kompleks Kementerian Kewangan
No.7, Persiaran Perdana
Presint 2
62594 Putrajaya

  03-88821000     03-88869759