Accessibility Tools

  • Content scaling 100%
  • Font size 100%
  • Line height 100%
  • Letter spacing 100%
fb ikon  ig ikon  utube ikon  tiktok icon  rss ikon
faq hubungi-kami aduan aduan-integriti peta-laman
 

Objektif

  1. Meningkatkan pematuhan peraturan kewangan dan perakaunan kerajaan.
  2. Meningkatkan khidmat nasihat pengurusan kewangan dan perakaunan kerajaan.
  3. Meningkatkan kecekapan pengurusan dan pembangunan modal insan yang kompeten.

Piagam Pelanggan

  1. Mengeluarkan laporan audit dalam tempoh 21 hari dari tarikh mesyuarat penutup/dokumen akhir diterima.
  2. Mengeluarkan Laporan Penilaian Prestasi Pengurusan Kewangan dan Akaun dalam tempoh 14 hari dari tarikh mesyuarat penutup.
  3. Menyemak akaun terimaan bulanan dalam tempoh 25 hari dari tarikh penerimaan.

Fungsi

  1. Memastikan Penyata Kewangan Akruan Kementerian mengikut polisi dan piawaian perakaunan serta undang-undang yang berkuatkuasa.
  2. Memastikan pematuhan dan kawalan dalaman ke atas pengurusan kewangan dan perakaunan Kerajaan Persekutuan adalah mencukupi dan berkesan.
  3. Memastikan terimaan dan bayaran Kerajaan Persekutuan diperakaunkan dengan betul mengikut peraturan yang berkuat kuasa.
  4. Memastikan pelaksanaan arahan Kementerian Kewangan untuk menjalankan pengauditan penyiasatan khas (forensik) ke atas pengurusan kewangan dan akaun Jabatan/Agensi/ Syarikat Milik Kerajaan.
  5. Memastikan pematuhan pengurusan kewangan dan akaun bagi urusan kenaikan pangkat Ketua Jabatan Gred Utama JUSA C dan ke atas.
  6. Memastikan Akaun Belum Terima dilaporkan mengikut peraturan yang berkuatkuasa.
  7. Memberi khidmat nasihat berkaitan pengurusan kewangan dan perakaunan.
ALAMAT :

Bahagian Pengurusan Audit Dalam
Jabatan Akauntan Negara Malaysia
Aras 5 & 6, Perbendaharaan 2
No. 7, Persiaran Perdana
Presint 2
62100 Putrajaya

  03-88821000     03-88887112